ŚWIETLICA
ZAJĘCIA PROGRAMOWE ŚWIETLICY
NIEPUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
LITTLE OXFORD
W TOMASZOWIE LUBELSKIM
Program realizowany będzie od poniedziałku do piątku w ramach zajęć manualnych, ruchowych, muzycznych, multimedialnych i zajęć z mowy.
Zadania do realizacji na poszczególne miesiące w roku szkolnym 2022/2023:
WRZESIEŃ
1. Witaj szkoło. Czas się poznać.
· Poznajemy się. Krótkie autoprezentacje uczniów.
· Poznajemy prawa i obowiązki ucznia w świetlicy szkolnej. Wykonanie plakatu.
· Gry i zabawy integracyjne na świeżym powietrzu. Zabawa integracyjna „Pajęczyna”.
· Wakacyjne wspomnienia. Zabawa z mapą fizyczną Polski i świata.
2. Bezpieczni w szkole i w drodze do domu.
· Znamy zasady ruchu drogowego – rozmowa na temat bezpiecznego poruszania się po drodze.
· Numery alarmowe – rozmowa na temat niebezpiecznych sytuacji w szkole i w domu. Instrukcja wzywania pomocy.
· Wyjście na plac zabaw ze zwróceniem uwagi na zasady ruchu drogowego.
· „Czerwone widzisz stój!” – nauka piosenki o bezpieczeństwie na drodze.
· Potrafię udzielić pomocy – film instruktażowy.
3. Świat i przyroda wokół nas.
· Czytanie informacji o Roztoczu i Roztoczańskim Parku Narodowym.
· Wyjście na plac zielony szkoły. Obserwacja przyrody.
· Przyroda wokół mnie – praca plastyczna w plenerze.
· Zabawa „Posłuchajmy ciszy” - relaksacja przy odgłosach natury.
· Oglądanie filmu promującego Roztocze.
4. Jesień – złota pora roku.
· W poszukiwaniu jesieni – spacer, zbieranie darów jesieni.
· Czytanie wierszy o jesieni.
· Zabawa „Jaki to owoc?”- rozpoznawanie owoców za pomocą smaku i węchu.
· Praca manualna jesienne stwory, wykorzystanie liści i kasztanów.
· Słuchanie piosenek o jesieni.
PAŹDZIERNIK
1. Dbam o Ziemię.
· Co mogę zrobić dla Ziemi. Rozmowa na temat sposobów dbania o środowisko. Wysłuchanie wiersza „W pewnym lesie…”.
· Potrafię segregować odpady. Gra dydaktyczna „Kolorowe kosze”.
· Dbam o swoją przestrzeń. Porządkowanie placu zielonego szkoły.
· Nauka piosenki „Moja Planeta” Majki Jeżowskiej.
· Gry interaktywne z zakresu edukacji ekologicznej.
2. Zawód moich marzeń.
· Rozmowa na temat wymarzonego zawodu.
· Zawód moich marzeń – praca plastyczna z wykorzystaniem różnych technik.
· Jaki to zawód? Zabawa ruchowa - kalambury.
· „Zawody” Przemo Urbaniak – słuchanie i nauka piosenki.
· Oglądanie filmów edukacyjnych prezentujących zawód piekarza i strażaka.
3. Dzień Edukacji Narodowej.
· Moje święto – Dzień Edukacji Narodowej. Czytanie wierszy okolicznościowych.
· Świętujemy przy muzyce. Zabawy ruchowe.
· Moja Pani. Praca plastyczna dzieci.
· Słuchanie piosenek okolicznościowych.
· Edukacyjne gry multimedialne.
4. Porozmawiajmy o autorytetach.
· Mój autorytet – pogawędka na temat autorytetów.
· Jan Pawła II- wielki autorytet naszych czasów, czytanie fragmentów biografii.
· Mój wzorzec do naśladowania – praca plastyczna.
· Porozmawiajmy o autorytetach w muzyce. Słuchanie utworów Czesława Niemena i Marka Grechuty.
· Oglądanie filmu : „Prawda o Marii Skłodowskiej-Curie”.
5. Wspominamy tych, którzy odeszli. Dzień Wszystkich Świętych.
· Czytanie informacji na temat tradycji Wszystkich Świętych.
· Rozmowa o bliskich i znanych ludziach, którzy odeszli.
· Wykonywanie prac plastycznych o tematyce Święta Wszystkich Świętych.
· Wyjście na cmentarz wojenny.
LISTOPAD
1. Narodowe Święto Niepodległości.
· Żyjemy w wolnym kraju – pogadanka o wolności.
· 11 listopada 1918 rok – czytanie informacji o odzyskaniu przez Polskę Niepodległości.
· Nasze symbole narodowe – praca plastyczna techniką wydzieranki.
· Słuchanie pieśni patriotycznych.
· „Niepodległość” – projekcja filmu.
2. Książka – mój przyjaciel.
· Biblioteka – zapoznanie z zasobami szkolnego kącika bibliotecznego.
· Wykonujemy zakładkę do książki – praca techniczna.
· Czytajmy. Indywidualne czytanie w ciszy.
· Słuchanie poezji śpiewanej.
· Oglądanie wywiadu z Grzegorzem Kasdepke.
3.Negatywne skutki uzależnień.
· Czytanie broszur na temat negatywnych skutków uzależnień.
- Jak możemy przeciwdziałać uzależnieniom od używek?
- Uzależnieniom mówimy STOP – wykonujemy plakat. Praca w grupach.
- Oglądanie filmu o przeciwdziałaniu uzależnieniom.
4.Tradycje Katarzynkowe i Andrzejkowe.
· Czytanie tekstu o tradycjach Andrzejkowych i Katarzynkowych w Polsce.
· Wróżby Andrzejkowe częścią tradycji polskiej – zabawy okolicznościowe.
· Wykonujemy dekorację Andrzejkową sali.
· Zabawa taneczna.
GRUDZIEŃ
1. Mikołajki.
· Piszemy list do św. Mikołaja.
· Słuchanie piosenek o tematyce mikołajkowej.
· Gry i zabawy świetlicowe. Zabawa „Worek Mikołaja”, gra „Droga św. Mikołaja”.
· Praca plastyczna „Prezent dla św. Mikołaja”.
· Oglądanie filmu pt. „Święty Mikołaj”.
2. Dobroczynność, czyli jak możemy pomóc innym.
· Pogadanka na temat dobroczynności i osób, które niosą pomoc innym.
· Szukanie informacji w Internecie na temat organizacji i fundacji dobroczynnych.
· Wykonanie pracy plastycznej „Jak mogę pomóc innym”.
· Włączamy się w akcję „Pomóż dzieciom przetrwać zimę”.
· Oglądamy film pt. „Dar serca”
3. Wyjątkowe Święta Bożego Narodzenia.
· Przygotowujemy świąteczną dekorację sali.
· Rozmowa na temat tradycji Świąt Bożego Narodzenia.
· Śpiewanie kolęd i pastorałek.
· Wykonanie choinek z czasopism – praca techniczna.
· Świetlicowe spotkanie opłatkowe.
STYCZEŃ
1. Witamy w Nowym Roku.
· Nowy Rok 2020 - pogawędka na temat minionego Sylwestra oraz postanowień noworocznych.
· Gry i zabawy świetlicowe przy muzyce.
2. Dzień Babci i Dziadka.
· Nasi dziadkowe – rozmowa na temat roli dziadków w życiu rodzinnym.
· Laurka dla babci i dziadka – praca manualna techniką dowolną.
· Słuchanie piosenek o tematyce okolicznościowej.
· Mój wiersz dla babci i dziadka – praca twórca dzieci.
3. Pamiętamy o zwierzętach zimą.
· Jak możemy dbać o zwierzęta zimą? – pogawędka.
· Słuchanie piosenki M. Jeżowskiej „Zimowe obrazki”. Nauka słów, wspólny śpiew.
· Karmnik dla ptaków – wykonanie karmników z kartonów po sokach.
· Dokarmiamy ptaki zimą. Wyjście na plac zielony szkoły, zawieszenie karmników z ziarnem.
· Rozpoznajemy odgłosy zwierząt – zabawa słuchowa.
LUTY
1. Zima nie jest taka zła.
· Czytanie opowiadania „Pani Zima” R. Schneider. Rozmowa o ulubionych, zimowych zajęciach.
· Zima wokół nas. Zabawy ruchowe na placu szkolnym. Lepienie bałwana.
· My się zimy nie boimy – praca manualna dowolną techniką.
· Słuchanie piosenek o tematyce zimowej. Zabawa muzyczno-ruchowa przy akompaniamencie „Zimy” A. Vivaldiego.
· Gry interaktywne o tematyce zimowej.
2. Walentynki.
· Miłość jest największą wartością życia – rozmowa o osobach przez nas kochanych.
· Czytamy wiersze o miłości.
· Moja Walentynka – wykonanie kartek walentynkowych techniką dowolną.
· Wręczanie kartek walentynkowych. Zabawa przy muzyce.
· Gry i zabawy integrujące grupę.
3. Dbam o zdrowie zimą.
· Piramida żywieniowa – rozmowa na temat zdrowego żywienia.
· Co tak smakuje? – rozpoznawanie żywności za pomocą smaku i węchu.
· W zdrowym ciele zdrowy duch – zabawy ruchowe przy muzyce „Gorące krzesła”, „Skakanka”.
· Jedz zdrowo, żyj kolorowo – tworzymy plakat o zdrowych nawykach.
· Oglądanie filmu „Pascal Brodnicki zachęca dzieci i młodzież do zdrowego trybu życia”.
4. Moja przygoda z bajką.
· Kolorowy świat bajek – pogawędka na temat ulubionych bajek i ich bohaterów.
· Moja ulubiona postać z bajki – lepienie z plasteliny.
· Jaki to bohater z bajki? – kalambury.
· Słuchanie ulubionych piosenek z bajek.
· Gry i zabawy interaktywne „Disney uczy”.
MARZEC
1. Dzień Kobiet.
· Poznanie wierszy tematycznych D. Gellnerowej „Święto kobiet”, J. Kerna „Wiersz na dzień kobiet”. Rozmowa na temat „Dlaczego obchodzimy to święto?”
· Kwiatek dla kobiety – praca manualna.
· Poznajemy sylwetki sławnych kobiet – dopasowanie nazwisk do imion. Szukanie informacji w Internecie.
· Kto jest dżentelmenem a kto damą – zasady dobrego zachowania względem kobiet.
2. Legendy polskie.
· Wyjaśnienie pojęcia: legenda, podanie ludowe, baśń. Poznanie sposobów przekazywanie baśni ludowych (legend) z pokolenia na pokolenie.
· Czytamy najbardziej znane polskie legendy: „O Smoku Wawelskim, królu Kraku i szewczyku Skubie” „O Bazyliszku”.
· Plastyczna interpretacja znanych legend. Praca techniką dowolną.
· Oglądanie filmu animowanego „Legenda o Warsie i Sawie”.
· Gra planszowa z pytaniami dotyczącymi znajomości legend polskich.
3. Witaj wiosno!
· W poszukiwaniu wiosny – plener malarski.
· Czytanie poezji o tematyce wiosennej. Rozmowa o przeczytanych tekstach.
· Kwiaty wiosny, wykonanie żonkili z bibuły.
· Zabawy na placu zielonym szkoły: berek, pająk, kolory.
4. Moje hobby.
· Moje hobby – pogadanka na temat indywidualnych doświadczeń.
· Nietypowe zainteresowania – szukanie informacji w Internecie.
· Czym się interesuję, kalambury.
· Wolontariat jako forma zajęć dodatkowych, rozmowa o wolontariacie w schronisku dla zwierząt.
· Ja i moje zainteresowania, praca plastyczna techniką pasteli.
KWIECIEŃ
1. Zwyczaje wielkanocne.
· Tradycje wielkanocne w moim domu.
· W poszukiwaniu bazi – wyjście na plac zielony szkoły.
· Wykonujemy palmę wielkanocną z użyciem bazi.
· Nauka piosenki pt. „Pisanki” wspólne śpiewanie.
· Tworzenie okolicznościowej dekoracji świetlicy.
· Piszemy życzenia wielkanocne dla rodziny i przyjaciół. Tworzenie kartek wielkanocnych (papieroplastyka).
2. Ziemia to nasz wspólny dom.
· Jak dbać o naszą planetę, tworzenie drzewa pomysłów.
· Rozmowa na temat ocieplenia klimatu, jego przyczyn i skutków. Tworzenie plakatu „Pomoc dla Ziemi”.
· Oglądanie filmu dotyczącego ochrony środowiska.
· Edukacyjne gry interaktywne z zakresu ochrony środowiska.
· Dbamy o porządek w naszym otoczeniu, uporządkowanie placu zielonego szkoły, sadzenie kwiatów na rabacie.
3. Jestem Polakiem i Europejczykiem.
· Przypomnienie symboli narodowych i symboli Unii Europejskiej. Rozmowa na temat świąt narodowych.
· Mój kraj w przeszłości – praca plastyczna techniką dowolną.
· Miejsce Polski w Europie. Nasi sąsiedzi. Gra interaktywna ze znajomości mapy Europy.
MAJ
1. Szkoła to ważne miejsce dla mnie.
· Rozmowa na temat historii szkoły, jej specyfiki i osiągnięć.
· Zabawa „Kto to jest?” rozpoznawanie nauczycieli z ich zdjęć z dzieciństwa.
· Przygotowanie do uroczystości 5-lecia szkoły i nadania szkole sztandaru.
2. Przyjaciel – osoba, na którą zawsze możesz liczyć.
· Opisujemy swoich przyjaciół, rozmowa o cechach prawdziwych przyjaciół.
· Zabawa „Jak dobrze mnie znasz?”, czytanie krótkich opisów, zgadywanie o kim jest mowa.
· Gry i zabawy integrujące grupę.
· Gry ruchowe na świeżym powietrzu integrujące grupę.
· Pomagam kolegom w potrzebie. Wzajemna pomoc w odrabianiu lekcji.
3. Jestem aktywny. Różne formy aktywności.
· Pogadanka na temat różnych form aktywności. Odniesienie do indywidualnych doświadczeń dzieci.
· Wyjście do parku na siłownię pod chmurką.
· Świetlicowe zawody sportowe: bieg w workach, skakanie na skakankach, kręcenie obręczami, mecz piłki nożnej.
· Mój ulubiony sport, praca manualna.
· Oglądanie wywiadu z Robertem Kubicą, promującym aktywny tryb życia.
4. Ja i moja rodzina.
· Kilka słów o rodzicach – czytanie wierszy, przysłów.
· Laurka dla mamy i taty – praca manualna metodą wydzieranki. Pisanie życzeń z okazji ich świąt.
· Słuchanie piosenek o mamie i tacie.
· Jak pomagam rodzicom - kilka słów o obowiązkach w domu.
CZERWIEC
1. Nasze święto - Dzień Dziecka.
· Pogadanka i próba odpowiedzi na pytanie dlaczego obchodzimy Dzień Dziecka?
· Omówienie niektórych punktów Konwencji Praw Dziecka. Tworzenie plakatu podsumowującego.
· Dzieci z innych krajów, szukanie informacji w Internecie.
· Słuchanie piosenek okazjonalnych, zabawa taneczna.
· Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
2. To już lato.
· Po czym poznajemy, że jest już lato? Rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie.
· Gry drużynowe na świeżym powietrzu: zbijany, badminton.
· Letnie inspiracje, malowanie piaskiem.
· Tworzymy muzykę – wykonanie instrumentów z wykorzystaniem piasku, wody, pudełek.
3. Bezpieczni w wakacje.
· Pogadanka o planach wakacyjnych oraz o bezpieczeństwie nad wodą, w górach,w lesie i na drodze.
· Moje wymarzone wakacje – praca plastyczna techniką dowolną.
· Zabawy z mapą fizyczną świata, szukanie najciekawszych miejsc na wakacyjny odpoczynek.
REGULAMIN ŚWIETLICY SZKOLNEJ
CELE I ZADANIA ŚWIETLICY
1. Organizacja pracy w świetlicy oraz integracja w grupie
- Omówienie regulaminu świetlicy, zasad bezpieczeństwa w sali jak i na placu zabaw.
- Zasady kulturalnego zachowania wobec drugiego człowieka.
- Integracja grup-rozmowa, gry i zabawy.
2. Kształtowanie nawyków higieniczno-zdrowotnych
- Pogadanki: konieczność mycia rąk, m.in.: przed posiłkami, po zajęciach plastycznych; dbanie o czysty i schludny ubiór, jak dbać o zęby.
- Wyrabianie nawyku właściwego odżywiania (rozmowy tematyczne).
- Ruch i gimnastyka gwarancja zdrowia- cykl ćwiczeń na rozbudzanie ciała.
3. Wspomaganie rozwoju umysłowego ucznia
- Pomoc przy odrabianiu prac domowych (ćwiczenia w pisaniu, czytaniu, ortograficzne, gramatyczne, matematyczne).
- Pomoc uczniom mającym trudności w nauce oraz organizacja pomocy koleżeńskiej dla tych uczniów.
- Rozwijanie zainteresowań uczniów.
- Rozwijanie umiejętności słuchania i rozumienia oraz czytania ze zrozumieniem (czytanie przez nauczyciela utworów dla dzieci, bajek, omawianie wspólnie utworów).
- Rozwijanie właściwego stosunku do przyrody.
- Przepisy ruchu drogowego obowiązujące pieszych (pogadanki, zajęcia plastyczne).
4. Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i zamiłowań twórczych
- Zajęcia plastyczno-techniczne (zapoznanie dzieci z różnymi technikami, rozwijanie sprawności manualnej wyobraźni przestrzennej, kreatywnego i twórczego myślenia).
- Zajęcia umuzykalniające (nauka piosenek, zabawy ze śpiewem, ćwiczenia rytmiczne).
- Zajęcia z zakresu żywego słowa (małe formy teatralne, inscenizacje, konkursy recytatorskie).
5. Wspomaganie rozwoju fizycznego dziecka
- Zajęcia sportowe na placu i w sali (ćwiczenia ogólnorozwojowe, zabawy bieżne, zabawy z przyborami, gry zespołowe).
6. Kształtowanie kultury życia codziennego i przygotowywanie wychowanków do udziału w życiu społecznym
- Przyswajanie przez dzieci nawyków kultury dnia codziennego.
- Pogadanki na temat: kultury osobistej, kulturalnego współżycia z rówieśnikami i dorosłymi, norm obowiązujących w miejscach publicznych, stosowanie zwrotów grzecznościowych.
- Wychowanie prorodzinne – dyskusje na temat życia w rodzinie.
- Kształtowanie szacunku do godła, symboli poprzez wykorzystanie legend, baśni i źródeł historycznych.
- Wzbogacenie zainteresowań historia i tradycjami swojego miasta.
- Kultywowanie tradycji świątecznych.
- Kształtowanie postaw tolerancji wobec innych ludzi.
7. Przeciwdziałanie agresji i przejawom niedostosowania społecznego
- Prowadzenie zajęć dot. agresji i jej konstruktywnego wyrażania.
- Uświadamianie uczniów o niebezpieczeństwie i negatywnych skutkach zażywania różnych używek.
8. Wartościowe spędzanie czasu wolnego
- Kulturalna rozrywka-sport zabawy przy muzyce, spacery, wycieczki, gry planszowe i komputerowe, oglądanie programów edukacyjnych, bajek i filmów dla dzieci.
PRAWA UCZNIA W ŚWIETLICY:
Uczeń ma prawo do:
• Znajomości praw i obowiązków
• Uczestnictwa i udziału we wszystkich organizowanych zajęciach, zabawach i imprezach
• Rozwijania samodzielności, samorządności oraz społecznej aktywności
• Rozwijania swoich zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień
• Życzliwego, podmiotowego traktowania
• Swobody w wyrażaniu myśli i przekonań
• Uzyskania pomocy w przypadku trudności w nauce
• Korzystania z materiałów plastycznych, księgozbioru świetlicy, zabawek i gier.
II OBOWIĄZKI UCZNIA W ŚWIETLICY:
Uczeń ma obowiązek:
• Dbać o ład i porządek
• Zostawiać tornister, ubranie wierzchnie oraz obuwie w wyznaczonym miejscu
• Stosować się do poleceń wychowawcy świetlicy oraz pozostałych pracowników szkoły
• Informować każdorazowo wychowawcę świetlicy o swoim przyjściu oraz wyjściu ze świetlicy
• Meldować natychmiast wszelkie wypadki oraz złe samopoczucie
• Aktywnie uczestniczyć w zajęciach
• Zachowywać się kulturalnie w świetlicy
Do pobrania >>